Wednesday, January 06, 2010

"Kill Bill ile dünyaya açıldık"

Tarantino’nun son filmi ‘Kill Bill’in animasyon bölümlerine imza atan ve animasyon dünyasında dönüm noktası olarak kabul edilen Ghost in the Shell’in de yapımcısı Japon I.G. Production firmasının başkanı Mitsuhisa Ishikawa ile Kill Bill’i ve animasyon dünyasını konuştuk.
Gösterime girdiği tüm ülkelerde olduğu gibi, ülkemizde de sinemaseverlerin gündemini belirledi Kill Bill. Filmin en az kendisi kadar animasyon bölümü de ses getirdi. Bu animasyonların ardında Japonların ünlü animasyon firması I.G. Production bulunuyor. Japonya’da 2003 yılında ‘büyüme’ dalında yılın girişimcisi seçilen I.G. Production’ın başkanı Mitsuhisa Ishikawa, ZAMAN'a film ile ilgili ilginç bilgiler aktardı.



Ishikawa, ‘Kill Bill sizin için ne mana ifade ediyor?’ şeklindeki sorumuza, ‘Daha önceki çalışmalarımız daha çok underground tarzda idi. Büyük bütçeli Kill Bill ile dünyaya açıldık. Yaptıklarımızı bundan böyle daha geniş kitleler izleyebilecek.’ şeklinde cevap verdi. Bu arada diğer bir merak edilen konuya, neden böylesi bir filmde animasyon kullanıldığı hususuna ise şöyle açıklık getirdi: ‘Tarantino, O-Ren Ishii’nin (filmdeki kadın suikastçılardan biri) fırtınalı geçmişini animasyon şeklinde yansıtmanın daha çok ses getireceğini düşündü. Bu hem filme bir renk getirecek hem de maliyeti düşürecekti. Zaten stüdyoya bizimle tanışmaya geldiğinde her şeyi aklında kurgulamıştı. Biz Tarantino’nun anlattıklarını hayata geçirdik.’

Ishikawa, Kill Bill’in her iki bölümündeki animasyonlar için bir yıl boyunca 40 sanatçının çalıştığını söylüyor. Filmin 2. bölümündeki animasyon içinse ser verip sır vermiyor. ‘Görmek için beklemeniz gerekiyor; ama beklediğinize değecek.’ demeyi de ihmal etmiyor. Ishikawa’ya göre, yine kendilerinin yaptığı Ghost in the Shell (İstiridyedeki Hayalet) isimli animasyon film, animasyon tarihinde bir çığır açmış. Bu arada hatırlatmakta fayda var. Ghost in the Shell’de kullanılan temalar ve karakterler, daha sonradan Beşinci Element ve Matrix gibi filmler için ilham kaynağı olmuştu.



Ishikawa’yla bir endişemizi de paylaştık. Dur durak tanımayan teknoloji ve bunun getirdiği görsellik, yakın zamanda beyazperdedeki oyuncuların pabucunu dama mı atacaktı? ‘Sanmıyorum, ama 3 boyutlu animasyon kullanımının yaygınlaşacağından eminim. Ama tabii ki karakter olarak değil, arka planlarda, mekanlarda ya da robotik canlıların resmedilmesinde kullanılacaklar.’ diyor Ishikawa. Bu arada Production IG’nin çalışmalarında klasik 2 boyut kullanımından vazgeçmeyeceğini de ekliyor. Ishikawa, Ghost in the Shell filminin devamı olan Innocence’ın (Masumiyet) bir an önce Türkiye’de gösterime girmesinden memnun olacağını belirtiyor. Bir de çağrısı var. ‘Beni Türkiye’ye davet eden olursa, seve seve gelirim!’ diyor. İlgililerin dikkatine.

Animasyon dünyasının lideri: PRODUCTION IG
Japon animasyon dünyasının önde gelen firmalarından. 1987 yılında yapımcı ve yönetmen Mitsuhisa Ishikawa ve karakter tasarımcısı Takayuki Goto tarafından kuruldu. Diğer firmalarla yaptığı birtakım çalışmaların ardından, asıl çıkışını 1996 yılında Ghost in the Shell ile yaptı. Diğer çalışmaları arasında Mobile Police Patlabor (1990), TV dizisi olarak hazırlanan Neon Genesis Evangelion (1995), The Wolf Brigade (1998) ve The Last Vampire (2000) var. Production IG, video ve televizyon yapımlarının yanı sıra, Kill Bill ile de sinema dünyasında büyük bir sükse yaptı. Şirket aynı zamanda, Sony Playstation, Namco, Sega Saturn ve Microsoft Xbox için bilgisayar oyunları da üretiyor. Son 15 yılda 13 uzun metrajlı film, 25 video filmi, 19 TV dizisi ve 13 de video oyununa imza atan Production IG’nin başkanı Ishikawa, 2003 yılında Japonya’da ‘yılın girişimcisi’ seçildi.

Production IG ve O-Ren Ishii’nin intikamı
Kill Bill, bir gelinin intikam hikayesi. Bride (Uma Thurman) bir zamanlar kendisinin de üye olduğu bir suikast timinden ayrılmış ve evlenmeye karar vermiştir. Eski arkadaşları düğünü basarak, herkesi öldürür. Öldü sanılan ama komaya giren gelin, yıllar sonra uyanarak intikam operasyonuna girişir. İntikam listesindekilerden biri de Lucy Liu’nun canlandırdığı acımasız bir kadın olan Japon mafya lideri O-Ren Ishii’dir. Production IG, O-Ren Ishii karakterinin sırasıyla 9, 11 ve 20’li yaşlarını konu edinen çocukluğunu, anne ve babasının Japon mafyası tarafından katledilişini, Ishii’nin intikamını ve akabinde nasıl profesyonel bir suikastçıya dönüştüğünü animasyon tekniği ile filme emdirmiş. Animasyonun üretim aşamasında 3 boyutlu bilgisayar grafiklerinden ziyade, 2 boyutlu geleneksel Japon animasyon tarzı kullanılmış. Tamamen el çizimi olan animasyonun montaj aşamasında dijital teknolojiden yararlanılmış. Filmin her iki bölümünde de kullanılan animasyonları, Katsuji Morishita yönetimindeki 40 animatör bir yılda tamamlamış.

Ali Çimen, İstanbul, Zaman Gazetesi
8 Ocak 2006

No comments: